Bánovics Marcsi-GUAM szépségnagykövet újévi fogadalmai

Hogy növeld a januári fogadalmaid hatékonyságát?

Január a fogadalmak időszaka. Legtöbben a külsejükkel, egészségükkel, illetve anyagiakkal kapcsolatos fogalmakat tesznek. Ilyenkor tűnnek fel az edzőtermekben az új arcok, és megnő a különböző fitnesszel kapcsolatos tárgyak, kiegészítők utáni kereslet. Olvastam, hogy New Yorkban az újév első napján a salátabárok előtt kígyózó sorok álltak, de a felszolgálók felkészültek voltak, mert sok-sok év tapasztalataiból kiindulva szerintük ez a hullám február közepére visszaáll a régi kerékvágásba. A statisztikák szerint az ilyenkor tett fogadalmaknak csak 30 százaléka teljesítődik be, és sokan már februárban elvéreznek.

Hogy miért lehet ez, és hogyan lehetne biztosabb eredményeket elérni?

1. Első, és legfontosabb, hogy a célokat ne más kedvéért, hanem első sorban saját magad miatt tűzd ki. Sok fogadalom dől dugába, ha csak magadra erőltetted, mert más ezt várta el tőled. Te is akard a változást, és hidd is el, hogy meg tudod csinálni!

2. A legfontosabb a reálisabb célok kitűzése, és a kis lépésben haladás.

Ha például nagy húsevő vagy, de ilyen-olyan okokból ezen változtatnál, ne azt tűzd ki magadnak, hogy sosem eszem többet húst. Egyszerűen csak csökkentsd a fogyasztásod, és ha már úgy érzed, egy idő után teljesen el is hagyhatod. A drasztikus fogyókúrák sem vezetnek hosszútávú eredményre. Közben a lemondásra, a hiányra koncentrálunk, és alig várjuk a végét. Ha abbahagyjuk őket és visszatérünk a régi életmódunkhoz, visszacsúsznak a kilók. Jojó effektus ugyebár. Ellenben, ha változatosan, de egészségesen étkezünk, nem fogunk éhezni, és az ízekről sem kell lemondanunk. Az életmódváltással lehet lassabban jönnek az eredmények, viszont tartósak.

Nyilván van olyan dolog, mint mondjuk a cigarettáról leszokás, amikben sokaknak a radikális megoldás működik, ám ebben is vannak olyanok, akiknek a hétről hétre csökkentett módszer válik be.

3. A saját képességeidhez fogadkozz.

Lehet, hogy a barátnőd heti hatszor edz évek óta, de ha te nem sportoltál sosem, vagy nagyon régen, akkor nem jó ötlet, hogy heti ötször másfél órás edzést tűzöl ki magadnak. Nem lesz könnyű megugorni, nem is biztos, hogy jól fog esni, és amihez minden nap meg kell erőszakolni magad, az nehezen épül be hosszútávra. Tűzz ki az erőnlétednek megfelelő kisebb célokat. A lényeg, hogy kezd el, csináld. Ha csak 1 km-t futsz le, és sétálsz mellé kettőt, máris óriási előrelépés. Ha csak húsz percre van erőd az is tök jó, és később simán növelheted az adagot. Az önbizalmadra is jótékony hatással lehet, ha megugorható célokat tűzöl ki, és nem kudarcba fullad a fogadkozás.

4. Érthetően, megfoghatóan megfogalmazott célok.

Ne azt mondd, lefogyok, tűzz ki egy célt, hogy hány kilótól szeretnél megszabadulni. Viszont ne méricskéld magad naponta, felesleges stresszforrás. Ha azt mondod, többet fogsz sportolni, vagy azt hogy hetente 3x ebben is ott a bukás veszélye, mert az ilyen fogadalmakat könnyű ellébecolni. Pár hét múlva azt veszed észre, hogy szombat van és még egy alkalommal sem vetted rá magad a mozgásra, ez elveheti a kedved, hogy nekiállj, és szép lassan a fogadalom el is szállt. A „majdholnap” effektus ugye. 🙂 Ellenben ha konkretizálod, hogy mondjuk kedd, csütörtök és szombaton mozogni fogok ez olyan kézzel fogható valami, amit tudsz ellenőrizni, így ellógni is nehezebb.

5. Keress partnert, akivel egymást biztathatjátok.

Az életmódváltás eleinte nem könnyű! Ha körülötted mindenki a régi egészségtelen életmódját folytatja, könnyen visszahúzhat a közeg. Ellenben ha van egy szövetségesed, egy családtag, kolléga vagy barátnő személyében, átsegíthetitek egymást a mélypontokon. Remek fogyókúrás, vegán, futó, és egyéb csoportok is vannak már, ahol sorstársaitokkal húzhatjátok egymást, ötleteket recepteket cserélhettek.

6. Növeld a hatékonyságot

Ha például fogyni szeretnél, a mozgás és táplálkozás mellett sokat segíthetsz a megfelelő táplálékkiegészítők, gyógyteák, zsírégető krémek használatával. Így könnyebben jönnek az eredmények is.

7. Ajándékozd meg magad a kitartásodért

Néha tarts csalónapokat, nyugodtan egyél meg egy-két szeletet a nagyi sütijéből, vagy tolj be egy hambit. Kényeztesd magad, menj el egy fürdőbe, áztasd magad, szaunázz egy jót, fizesd be egy kényeztető masszázsra. Vedd meg bátran azt a minőségi krémet amire régóta vágyakozol, vagy azt a szép edzőcipőt/ ruhát amit kinéztél magadnak. Ez is motivációt ad majd a folytatáshoz, az tuti. Sőőt. 🙂

Az én fogadalmaim 2019-re:

A mai napig küzdök a megfelelő folyadék fogyasztással, ezért azt fogadtam meg, hogy minden reggelemet egy pohár vízzel kezdem, és elfogyasztok egy kanál kollagénport a bőröm szépségéért. Illetve beiktattam magamnak egy 5 perces nyak-fej körzést, és a reggelizést, amit nálam sajnos sokszor egy kávé helyettesített. Beszereztem egy csomó változatos ízű fincsi chia magos zabpelyhes kását, amire csak egy deci forró vizet kell önteni és öt perc múlva fogyasztható is. Addig pont megcsinálom a fejkörzést, és le is fő a kávém. 🙂

Emellett megfogadtam, hogy az angolomat fejleszteni fogom ( ezt még nem csiszoltam ki hatékonyságot illetően, de ha van ötletetek szívesen fogadom.)

Nyárra szeretném eltüntetni a narancsbőreimet, és többet szeretnék olvasni. Ezt a kettőt szépen össze is kötöttem azzal, hogy a heti 1 alkalom tekercselést, amikor egy órát algás iszapban töltök befóliázva, olvasással fogom megfűszerezni.

Emellett- bár ezt minden év elején megteszem, szóval fogadalomnak nem is nevezném-, elmegyek a szokásos szűrővizsgálatokra (ultrahang, fogászat), és ezt szintén első helyre javaslom mindenkinek. Az egészség a legfontosabb!

Csodás, tartalmas, boldog új évet kívánok mindenkinek. Ölelésem küldöm, Marcsi